|
|
"Big Afkick" By: Aran
?>
De sfeer in het huis was al twee weken zeer
gespannen. Anne en Gitta hadden namelijk al twee
weken ruzie en kregen het bij iedere uitbarsting
weer voor elkaar andere bewoners erin mee te
sleuren. Anne vond dat Gitta zich teveel aanstelde
en Gitta vond op haar beurt dat Anne iedereen
tegen haar op zat te stoken. Kortom, reuze
gezellig. Ik probeerde me er zoveel mogelijk
buiten te houden, wat aardig lukte, ware het niet
dat mijn 'passieve instelling' weer een bron van
irritatie vormde voor Jessica en Erik en Bas. Die
drie handen op een buik waren omdat ze alledrie
wel een keer het bed met elkaar gedeeld hadden.
Ik zucht hardop vanuit de Ikea-fauteuil in de hoek
van de woonkamer (mijn favoriete plekje) en kijk
quasi argwanend om me heen. Mij krijgen ze niet
klein. Ik heb altijd mijn dromen nog voor mezelf.
Jessica komt binnen. Ze ziet er stoned uit.
Ostentatief ploft ze neer in de Ikea-sofa recht
tegenover me, en begint me aan te staren. Ik
negeer haar hardnekkig. Na twee minuten staat ze
op en verlaat ze de kamer. Drie minuten later
komt ze weer binnen en gaat ze op dezelfde plek
tegenover me zitten. Ze zucht.
"Weetje, kun je niet gewoon eens een keer
meedoen?"
Ik grinnik sarcastisch.
"Waarmee? Met ruziemaken?"
"Nee... ook... Met het groepsleven."
Op dat moment komt Erik binnen. Hij voelt meteen
dat er iets aan de hand is en neemt wijdbeens
stelling achter de bank waar Jessica op zit.
"Jullie denken dat het sociaal doen of sterven
is, hier. Maar er zijn meerdere mogelijkheden."
Ik spreek onzin, natuurlijk. In werkelijkheid is
het nauwelijks mogelijk een houding aan te nemen
die door de crew of de mede bewoners niet gedoogt
wordt. De keuze is niet zo vrij. Jessica vind dat
ik arrogant doe. Erik knikt. Oh, God. Wat zijn
mijn opties? Hoe kan ik me hier zo snel en soepel
mogelijk uitwerken?
"Luister, we communiceren nu toch? Het was niet
mijn bedoeling om arrogant te doen. Ik voel me
wel degelijk betrokken bij de groep, ik meng me
alleen minder actief in alles dan andere mensen,
dat is gewoon hoe ik ben. Wie ik ben."
Jessica lijkt het te begrijpen. Sterker nog, ze
komt op me af om me onhandig te omhelsen en te
zeggen dat ze me eigenlijk ook wel heel lief vind
en dat het ook wel prettig is een rustiger iemand
in het huis te hebben. Over haar schouder zie ik
hoe Erik ongemakkelijk naar een houding zoekt. Ik
besef me dat Jessica nu eigenlijk bezig is de
immer zoemende camera's te bewerken, maar de
logica van haar reactie ontgaat me verder geheel.
Ik forceer een glimlach en Jessica kijkt bij
wijze van groet nog even om voordat ze Erik de
huiskamer uit leid.
Ik pak een sigaret uit een pakje dat op de tafel
ligt en waarvan ik niet weet wie de eigenaar is,
met het reeele risico een hele nieuwe huisrel te
ontketenen, en loop richting de keuken. Volgens
het schema is het vandaag mijn beurt om te koken.
Het is eigenlijk ook Wim's beurt, maar Wim ligt
op een van de slaapkamers met Gitta te vozen, dus
van hem hoef ik weinig te verwachten. Met de peuk
tussen mijn lippen geklemt onderzoek ik de
ingredienten. Voor een deel uit eigen moestuin,
voor een deel uit een bekende supermarkt, de
merkjes afgeplakt met grote stickers voorzien van
het programmalogo. De ingredienten neigen naar
een vegetarische ovenschotel, maar ik besluit
niet ingewikkeld te doen en gewoon een pasta te
maken. Gelokt door de geur van het eten komen er
al snel wat bewoners in de keuken rondhangen. Ik
stel voor dat een van hen de tafel dekt. Bas
vraagt waar Jessica is.
"Die zit in de tuin, met Erik."
Bas haast zich naar de tuin.
"Geen vegetarische ovenschotel vandaag?"
"Nee, ik dacht, ik maak eens een pasta."
Afwezig, maar met een half oog naar het
gespiegelde glas, streelt Anne haar blote buik.
"Het gaat wel lekker, he, tussen Erik en
Jessica?"
Ik reageer niet, roer eens in een pan en neem
een trekje van m'n sigaret. Anne begint zichzelf
nu intens in een van de spiegelende ruiten te
bekijken. Ze doet haar haar omhoog met haar
armen en draait met haar bovenlichaam.
"Ik vind Jessica wel aardig enzo, maar, ik weet
niet..."
Ik zucht. Tijd voor een ongevraagde persoonlijke
bekentenis van Anne.
"...ze laat die jongens zo achter haar aan
lopen."
Ik pak een stapel borden en begin de tafel te
dekken.
"Is dit niet meer wat voor de dagboekkamer,
ofzo?"
Anne knikt nadenkend. Ze is nog steeds met haar
spiegelbeeld bezig als ik het bestek en de glazen
pak.
"En Gitta zit met Wim op haar slaapkamer te
praten."
Dat laatste woord spreekt ze uit alsof het totaal
onmogelijk is, en eigenlijk heeft ze daar ook
gelijk in.
"Zou Wim je niet helpen met koken vanavond?"
Ik knik. Anne vist een halve fles wijn uit een
van de kastjes en vult een glas voor haar en een
glas voor mij. Nu komt Irene de keuken
binnenwandelen, even later gevolgt door Peter.
"He, gezellig." zegt Irene.
Jessica, Bas en Erik komen vanuit de tuin de
keuken binnenlopen en schuiven aan. Ik druk m'n
sigaret uit in de gootsteen en giet de pasta af.
"Kan iemand Wim en Gitta halen?"
Het voorstel komt niet van mij. Bas en Erik
kijken elkaar grinnikend aan. Als ik even later
de dampende pannen op tafel zet komen Wim en
Gitta vanzelf al de keuken binnenlopen.
"Wim, volgens mij had jij vandaag corvee."
begint Anne, als iedereen zich halfweg door mijn
pasta heeft gegeten.
Wim kijkt op.
"Oh, ja, sorry."
Dat laatste was tot mij gericht en ik maak een
gebaar van dat het niet uitmaakt. Anne is echter
van mening dat de zaak hiermee nog niet af is.
"Dat is al de derde keer."
Gitta slaakt een zucht.
"Oh, Anne, relax toch een keer."
"Ik vind dat belangrijk! Dat schema is er niet
voor niets en het is een kleine moeite als
iedereen zich er gewoon aan houdt."
"Niemand heeft er toch problemen mee?"
"Nee, jij in ieder geval niet. Wat had je anders
dat laatste uurtje voor het eten moeten doen,
als Wim had moeten koken?"
Gitta's ogen worden groot van woede en
ontsteltenis. Ze smijt haar bestek neer en
verlaat stampvoetend de keuken. Wim vraagt of
dat nou nodig was en haast zich dan achter Gitta
aan.
"Tja, het is toch zo?"
Die avond hangt er een gespannen stilte. Ik zit
op m'n gebruikelijke plekje een boek te lezen.
Jessica, Erik en Bas hangen met z'n drieeen
languit in de bank. Erik heeft loompjes z'n arm
over Jessica's schouder hangen en Bas ligt met
z'n hoofd op haar schoot. Wim zit op de andere
bank voor zich uit te staren. Anne zit aan tafel
een kruiswoordpuzzel te maken en Peter is bezig
een joint te draaien van wat over is van z'n
dagrantsoen wiet. Gitta is samen met Irene het
laatst gespot in een ver hoekje van de tuin. Het
is een zomerse dag en de kamer is gevult met
stoffig zonlicht. Het enige geluid in het huis
komt van het geritsel van vloeipapier en het
gezoem en gepiep van de camera-trolley's tussen
de dubbele wanden. Plotseling klinkt er gekraak,
gevolgt door de heldere stem van de presentator
die als vanuit het niets het hele huis vult.
"Hoi bewoners!"
Iedereen kijkt verschrikt op. Ik laat m'n boek
zakken, Jessica, Erik en Bas staken hun slome
geaai en Peter's joint hangt halfgedraaid stil
in de lucht.
"Jullie zijn nu live in de uitzending."
De vage associatie met God die deze lichaamloze
en alomtegenwoordige stem soms bij me oproept
wordt verpest door de nutteloosheid van z'n
opmerkingen. Het maakt een mens bijna
psychotisch, dagenlang in de geisoleerdheid en
de betrekkelijke rust van het huis, alleen met
de acht zelfde mensen, gevangen in landerigheid
en enkele bijna dwangmatige rituelen, om
plotseling opgeschikt te worden door een stem
die lukraak, bijna als een guerrilla strijder,
in je levenssituatie ingrijpt. Het zijn die
momenten dat je je nog het meeste als een
laboratoriumrat voelt. Van de contstante
observatie door tientallen camera's ben je je
na een tijdje niet meer bewust, het is de hand
van de professor die van boven af in het
doolhof grijpt om een muur te verplaatsen of
een blokje kaas neer te leggen die de meeste
indruk maakt.
"Zoals jullie weten wordt er vandaag weer
iemand weggestemd."
Gitta en Irene, die de presentator vanuit de
tuin hadden horen spreken, komen nu zwijgend
het huis binnenlopen om zich bij ons te voegen.
Er volgt een korte pauze waarin de presentator
waarschijnlijk het tv publiek toespreekt en
Peter z'n werkje afmaakt.
"Ik zal nu bekendmaken wie er is weggestemd...
het is: Erik!"
Jessica slaakt een kreet. Bas komt met een
schok overeind en Erik knippert een paar keer
met z'n ogen, alsof hij net wakker wordt uit
een sluimerslaap en wel heeft gehoord wat de
presentator heeft gezegd, maar het nog niet
heeft begrepen. Zoals normaal komen vooral de
vrouwen in beweging om de weggestemde te
troosten. Irene en Gitta slaan gelijktijdig
hun armen om Erik en Anne spreekt vanaf de
andere kant troostende woordjes toe. Wim zit
nog steeds voor zich uit te staren en Peter
heeft net z'n joint opgestoken en neemt een
lange trek. Droogjes blaast hij de geurende
rook door de kamer. Alhoewel Jessica nu in
huilen is uitgebarsten valt het me op dat Bas
nog het meeste aangeslagen lijkt. Blijkbaar
was de driehoeksverhouding van Jessica, Bas en
Erik inniger dan ik vermoed had. Ik vraag me
af hoe deze verschuiving voor het huis gaat
uitpakken. Na een tijdje zijn de meest heftige
emoties al weer afgevlakt, is Erik zich ten
volle bewust van zijn lot, heeft Bas z'n mond
gesloten, is Jessica gestopt met huilen en
zijn Irene, Anne en Gitta weer op hun plek
gaan zitten. Peter neemt nog een flinke trek
van z'n joint en geeft deze door aan Anne.
"Dus." meent hij.
Erik heeft te horen gekregen dat hij zich over
15 minuten met al z'n persoonlijke bezittingen
bij de poort moet melden en anders zal hij
door veiligheidsmensen worden opgehaald. De
verbanning heeft een soort broederschap tussen
de bewoners geschept en in het gesprek dat
volgt is iedereen lief voor elkaar en vooral
voor Erik en ook wel voor Bas en Jessica.
"Zo." wordt er gezegd.
Een besnotterde neus opgehaald. De banneling,
vrij koeltjes, staat op en kijkt op z'n
horloge.
"Het is tijd."
Men knikt. Erik pakt de weekendtas, die hij
tussen het gedweep door heeft ingepakt, en
loopt het huis uit richting de poort. Hij
wordt gevolgt door een groot deel van de
bewoners, alleen Peter, Anne en ik blijven
achter.
"Dus." zeg ik en wordt opeens overvallen door
een vlaag van lust, die zich vervolgens
projecteerd op Anne.
In de weken dat ik nu in het huis zit heb ik
in totaal vier keer sex gehad, met een
bewoonster genaamd Marijke. Drie keer heel
vluchtig, in één van de slaapkamers, ons niet
storend aan de infraroodcameras. De vierde
keer was veel uitgebreider. Het was een lome,
zomerse dag, net als vandaag en we hadden de
hele middag al geintjes lopen maken en lopen
flirten. Na het eten trokken we ons terug
naar een hoekje van de tuin dat relatief
slecht gedekt werd door de cameras. Het was
me al eerder opgevallen dat slechts één
camera, die op een hoge paal bij de
schutting gemonteerd was, zicht had op dit
gedeelte. We gingen dicht bij elkaar met onze
rug tegen een muur zitten.
"Ik heb vannacht gedroomt."
"Waarover?" vroeg ik.
Marijke glimlachte.
"Het was een hele rare droom. Het ging over
het huis, en jij was er ook bij, en Peter en
Jessica en Bas en Wim. En toen werd ik
weggestemd en toen ik buiten kwam toen bleek
dat de helft van Nederland inmiddels in
huizen zoals dit zat, met cameras enzo, en
dat de andere helft ze bekeek op tv."
"En toen werd ik wakker." voegde ze eraan
toe.
Ik knikte peinzend. We praatten verder en de
onderwerpen werden steeds persoonlijker en
we gingen steeds dichter tegen elkaar aan
zitten en toen kuste ik haar en ze kuste me
terug en toen vreeen we. Heel langzaam, in
het ritme van de lome dag.
De dag daarop zou ze inderdaad weggestemd
worden, en tot op heden heb ik me afgevraagd
of ze buiten inderdaad aantrof wat haar
droom voorspelde. Er is geen mogelijkheid om
het te weten, want ik zit hier nog steeds
gevangen, verstoken van enige informatie
over de buitenwereld. Sinds Marijke
weggestemd is ben ik met geen enkele bewoner
meer naar bed geweest. En mijn gedrag is nog
even introvert en conflictvermijdend als
ervoor.
Vanuit m'n positie in de IKEA fauteuil
bekijk ik Anne aandachtig. Ze is niet m'n
type, ze is het soort meisje waarvan er
dertien in een dozijn gaan. In dat opzicht
lijkt ze perfect gecast voor dit programma.
Ze heeft lang blond haar en een vrij smal
gezicht met stuurse, meisjesachtige ogen,
een neus die een tikkeltje lang is, maar
welgevormd, en smalle lippen. Ze is slank,
bijna tenger, met smalle heupen en kleine
maar mooie borsten. Ze draagt witte gympen,
een strakke spijkerbroek en een witte
blouse met lange mouwen die ze gedeeltelijk
opgerolt heeft. In haar borstzakje steekt
een pakje sigaretten, van hetzelfde merk
als de sigaretten die ik eerder op de dag
op tafel had gevonden.
Om de terugkerende meute te ontwijken
verlaat ik de woonkamer en scharrel wat
tussen m'n spullen in de slaapkamer. Ik
ontdek een pakje sigaretten onder een
t-shirt en loop ermee de tuin in. Op een
kleine aarden wal vang ik nog net de
laatste zonnestralen op voordat de zon
achter de schutting verdwijnt. Het huis
ligt een eindje buiten een laagbouwwijk
ergens in the middle of nowhere en dankzij
de hoge schutting is de hoge schutting en
de lucht erboven het enige wat je vanuit
het huis kunt zien. Ik steek een tweede
sigaret op en ga op de aarden wal staan.
Recht tegenover me zie ik nog net het
topje van een boom. Ik besluit dat dit
nog niet voldoende is en loop de keuken
binnen om een tafel te halen. De eettafel
bestaat uit twee delen, ieder met een
stevig stalen frame met daarop een grenen
tafelblad. Ik grijp een van de delen op
de helft van het blad vast en til hem met
het blad naar m'n buik toe op. Door de
dubbele deur tors ik de tafel de tuin in.
De poten trekken diepe sporen door het
gras als ik de tafel het laatste stukje
tegen de aarden wal op sleep. Tevreden
stel ik vast dat de poten zich stevig in
het gras wortelen en niet verder
wegzakken. Staand op de tafel zie ik voor
het eerst sinds vijf weken meer dan een
boomtop van de buitenwereld. Ik zie de
hele kruin van de boom en enkele andere
bomen. Het dak van een bestelwagen die
net buiten de schutting geparkeerd staat,
een GSM mast en in de verte de rode daken
van de nieuwbouw huizen. Langzaam schuifel
ik een rondje van 360 graden op de
eettafel. Ik kijk neer op het platte dak
van het huis met het logo van het
programma, zie de camera's, leidingen,
kabels en sensoren. Aan de andere kant
van het huis zijn nog meer bomen en een
molen.
"Ik wil hier weg!" roep ik tegen de
onbemande, levenloze camera in de
dagboekkamer.
Ik wacht een tijdje op een reactie en
roep dan nog een keer dat ik eruit wil,
dat ik het meen en dat ik weg wil. De
camera blijft onbewogen, zijn aandacht
gesymboliseerd door het rode lampje. Ik
begin tegen de deur te bonken die de
dagboekkamer scheid van het
geheimzinnige gangenstelsel achter de
muren van het huis. Ik weet dat de crew
deze deur gebruikt als sluiproute om
onopvallend het huis in en uit te komen.
Naast de bewaakte hoofd- poort is het de
enige weg naar buiten. Een tijdje luister
ik gespannen naar de stilte achter de
deur. M'n t-shirt plakt tegen m'n lichaam
van de benauwde warmte van de
dagboekkamer. Eigenlijk heb ik een douche
nodig, maar ik heb m'n prioriteiten
gesteld; eerst weg. Eindelijk hoor ik wat
gerommel in de ruimte achter de deur.
Gekraak en een stem in de dagboekkamer.
Het is de stem van een van de producers.
"Wat is er?"
Ik tuur in de camera.
"Ik wens onmiddelijk vrijgelaten te
worden."
Het wegvallen van een bijna onmerkbare
ruis verraad dat de producer z'n microfoon
heeft uigeschakeld om kort met een collega
te overleggen Misschien zelfs wel met een
van de psychologen.
"Je weet dat we een afspraak hebben, he?"
Ik zucht.
"Alleen in uiterste noodgevallen mag je
zonder meer het huis verlaten."
"In dat geval wens ik een gesprek met een
van de psychologen."
De producer schakelt opnieuw zijn microfoon
uit. Ditmaal voor enkele minuten. Ik wacht
geduldig. Als de producer eindelijk weer
spreekt heeft z'n stem een hele andere
toon gekregen.
"Moment, er komt iemand aan."
Die nacht was een van de langste nachten
in het huis. De andere bewoners hadden me
de tafel weg zien slepen en herrie horen
maken in de dagboekkamer en wilden
uiteraard weten wat er aan de hand was.
Niemand was verbaast toen ik vertelde dat
ik weg ging, ze leken zelfs een beetje
teleurgesteld dat dat alles was. Toch
voelde vooral Ineke zich geroepen een
'goed gesprek' met me te hebben. Met de
producer had ik afgesproken de volgende
ochtend om 11 uur het huis te verlaten.
Het zou dan uitgebreid gefilmd worden en
's avonds in het programma komen. Als
gebaar zou ik een klein geldbedrag mee
mogen nemen, een fractie van wat ik zou
krijgen als ik de hele periode zou
uitzitten.
?>
(c)opyright 2001 by Aran
|